HOPI navyšuje počet Roadtrainů
Už i v České republice můžeme na silnicích pravidelně potkávat jízdní soupravy, které se svými parametry odlišují od ostatních. Tím hlavním odlišením je jejich délka. Jedná se o „gigalinerové“ soupravy tzv. Roadtrainy. Kromě své délky také zaujmou tím, co je charakteristické pro všechny tyto soupravy – mají dva oranžové majáky na kabině a třetí v zadní části. Obvykle jsou takto značena vozidla pro přepravu nadměrných nákladů jako jsou stavební stroje či části elektráren. Naše vozidla však vozí potraviny, a to hned ve čtyřech teplotních režimech v jedné jízdní soupravě. Tyto dva Roadtrainy firma HOPI využívá již dva roky a nyní přibyly další dvě nové soupravy.
Typy Roadtrainů
Po velmi dobrých zkušenostech s provozováním dvou jízdních souprav složených z tříosého „sólo“ vozidla na podvozku Scania R500 6x2*4, přívěsu Krone Dolly s návěsovou točnou a standardního návěsu Krone, se společnost HOPI rozhodla využít odlišnou verzi. Pro přesun zboží na trase Jažlovice - Prostějov nyní používá i další dvě soupravy složené z tahače Scania R500 4x2, návěsu Schmitz s tažným zařízením a „tandemového“ vleku stejné značky. Tyto druhy souprav jsou poměrně běžné při přepravách v oblasti automotive či při přepravě balíků, již méně časté v segmentu FMCG. Všechny nástavby našich „Roadtrainů“ plní přísné normy ATP FRC pro přepravu potravin.
Přísná pravidla a omezení
Tyto 25,25 m dlouhé soupravy mohou jezdit pouze po dálnicích na přesně definované trase podléhající povolení ministerstva dopravy jako zvláštní užívání pozemních komunikací pro přepravu zvlášť těžkých nebo nadrozměrných nákladů a užívání vozidel, jejichž rozměry nebo hmotnost přesahují míru stanovenou zvláštními právními předpisy.
Součástí schvalovacího procesu na Ministerstvu dopravy je i souhlasné stanovisko dopravní Policie jednotlivých krajů, přes které trasa vede. Provozování této jízdní soupravy má určitá omezení: Příjezd na místo nakládky nebo vykládky nebude delší než 10 km a zároveň nebude úrovňově křížen železniční tratí. Jde o to, že kdyby začala svítit výstražná světla ve chvíli, kdy už je souprava na přejezdu, nemusela by kvůli své délce včas opustit železniční přejezd. Gigalinery také nesmějí jezdit po své trase za snížené viditelnosti způsobené zhoršenými povětrnostními podmínkami a při špatné sjízdnosti vozovek (v zimním období). Je také definovaná maximální hmotnost soupravy, což je 48 tun.
Důraz na bezpečnost
Za volant této soupravy není možné posadit kdekoho, řízení vyžaduje bezpečnou a defenzivní jízdu. Musí se tedy jednat o zkušeného řidiče. A to jak z hlediska řidičských schopností, tak z hlediska chování na silnici. Než souprava vyrazí na cestu, je nutné zkontrolovat, zda je funkční maják na návěsu či přívěsu. Další dva majáky, které musí být v plné činnosti, jsou i na vozidle. Na zadní části jízdní soupravy musí být reflexní označení, které upozorňuje ostatní účastníky silničního provozu na celkové parametry jízdní soupravy. Součástí nových dvou souprav je i další bezpečnostní prvek - couvací kamera, umístěná na horní zadní hraně přívěsu, která přenáší obraz přímo do kabiny tahače. Stejně tak jako Roadtrainy i všechny ostatní soupravy společnosti HOPI jsou vybaveny prvky pasivní i aktivní bezpečnosti jako např. adaptivním tempomatem (ACC), upozorněním na vybočení z jízdního pruhu (LDW) nebo pokročilým nouzovým brzděním (AEB).
Směr do budoucna
Díky své kapacitě 51 paletových míst nahrazují dvě „prodloužené“ jízdní soupravy typu Roadtrain tři standardní. Šetří tak nejen palivo, životní prostředí, ale i lidské zdroje. V kombinaci s ekologickými a výkonnými motory a kvalitními řidiči naší flotily jsou tyto dlouhé soupravy jasným směrem do budoucna, a to nejen v rámci České Republiky, ale i pro přesuny zboží mezi jednotlivými zeměmi Evropské unie, kde HOPI působí.