Pětadvacet metrů a zákaz jízdy přes přejezdy. Road trainy dobývají Česko
Když tenhle nákladní vůz objíždí průměrně velký kruhový objezd, až třetinu si ho uzurpuje pro sebe. Zatímco řidič v kabině už objezd zvolna opouští, záď druhého návěsu ještě krouží. Při pětadvacetimetrové délce celé soupravy není divu. Takzvané road trainy bývaly symbolem vyprahlé australské buše, ale objevují se už i na českých dálnicích. „Je to směr do budoucna, jak šetřit palivo, životní prostředí, a hlavně lidské zdroje,“ říká Václav Šetelík ze společnosti Hopi.
Právě rodinná firma založená Františkem Piškaninem a spoluřízená jeho syny je průkopníkem superdlouhých souprav v Česku. Přední česká logistická společnost s obratem 4,5 miliardy korun vlastní dva silniční vlaky Scania, pendlující mezi jejími depy v Jažlovicích a Prostějově. Příští rok hodlají u Piškaninových flotilu švédských kolosů zdvojnásobit – mimo jiné i proto, že se Hopi stalo v regionu střední Evropy výhradním dopravcem největší potravinářské firmy světa, Nestlé. „Máme spočítáno, že se nám nové soupravy vyplatí a naplníme je,“ dodává Šetelík.